Sommarminnen från Sydösterbotten 2005.

2005-06-03


... början av juni och semester om nio dagar... 50 dygns betald semester är inte illa... ska väl till det älskade Österbotten, men även Skåne, Småland och Östergötland lockar... givetvis Stockholm, ingår som en del av mina Finlandsresor...













2005-06-08


... "Innan vi gick frågade en av cowboyerna varifrån jag kom. När jag svarade Finland pratade han berömmande om det fina gevär som tagits fram av den finska armén, och sedan önskade han mig en trevlig semester."...








2005-06-09


... det ser ut att bli en solskensdag idag... kl är 05.00 på morgonen och jag sover inte... om sju timmar ska jag till grannarna... planera gemensamma sommarminnen... de åker till smålandskustbandet... på sju veckor bör väl man hinna dit för en dag eller två...













... äntligen, är ledigheten här... sedan 4 timmar tillbaka... ska imorgon lämna gbg för nya vyer, bli vandringsman...tänker vara borta minst en månad... lite perspektiv kommer att göra mig gott... men först några timmars sömn för att i kväll kunna packa det nödvändigaste... imorgon tåget till Malmö...

se där, allt färdigt... bara låsa ytterdörren imorgon innan man far...










 
... kom just till Kristinestad från fädernebyn Ömossa, det blir en heldag härstädes och imorgon är det midsommarafton...







... högsommarvärme sedan snart en vecka tillbaka... det är + 27 C för tillfället... fläktarna går för fullt i gallerian... är i K-stad idag för att göra ärenden... ska luncha på Lappstella med andra "rikssvenskar" om 1½ timme... innan dess ett besök på alko för att fylla på förrådet... i hembyn finns i för sig möjlighet att köpa mellanöl och -cider, både i bybutiken och vägbaren, men nu vill jag ha lite starkare varor... gott att ha ifall vi vill anordna en fest... det finns så många olika spritsorter i Finland som jag tidigare inte ens hade hört talas om... jaktsprit... bland annat...




... värmen häller i sig, det har inte regnat ordentligt under de 2½ veckor jag har varit här... nu är det + 29 C på Salutorget i Kristinestad, men jag har klarat mig... handlat i avkylda lokaler och druckit kalla pilsner på lokalkrogar där askfaten fortfarande står på bordet... fick skjuts hit av mina grannar... vi var på Alko... ska ha grillfest på måndag... de åkte hem... jag tar snabbussen kl 19.30 lr 23.45... det lutar nog mot den senare tiden... ;-)






... det blev den sista bussen för dygnet... och inte är det svalare idag, men havsluften blåser in över staden så det svalkar en del... kom in med en morgonbuss till Kristinestad från fädernebyn... behöver andas lite stadsluft och göra en del ärenden... det är full rulle på stáns gator, man rustar sig för årets största händelse... sommarmarknaden med cirka 60 000 besökare... som är i helgen... inte bara torghandel, utan även musik och dans... fart och fläkt... ska hit på fredag lr lördag... märker vad de andra byborna tänker göra... kul att samåka... och samdricka... hehe... hmm på tal om det, klockan är halv tolv, undrar vad jag ska äta till lunch idag... kinesiskt lr italienskt? I alla fall har jag de senaste tre dygnen arbetat på min d-uppsats... gott, men det tog tre veckors vistelse i Finland att sätta igång... i den här farten kan det nog bli något... blir kvar härstädes i ytterligare två veckor... inte alla somrar jag har sju veckors semester...






... dagarna går... har nu varit över en månad i Kristinestadsnejden... sommarmarknaden som var i helgen var lika kul som vanligt, blev även marknadsdans på kvällen... veckan har varit ganska regnig... intensiva skurar á 15-20 mm på en gång... sedan uppehåll ett dygn och åter en ny skur... idag har solen skinit ordentligt, termometern vid Salutorget visade + 24 C... gott... men en regnskur kan nog komma till kvällen... är här med mina grannar, så vi ska träffas snart för vidare färd till Lappfjärd... där vi ska handla Rosenbacks järnhandel... uppsatsarbetet fortsätter framåt... sex arbetsdagar är nu nedlagda... den kommer att bli färdig innan höstterminen... har förresten kommit in på mitt första handsval vid Göteborgs universitet... kul...





... idag låste jag stugan i fädernebyn... fem veckors vistelse är över... kom för 50 minuter sedan till Kristinestad, var på Ottomaten och tog ut pengar och sedan 37 minuter är jag på Interkaféet i Cornerhuset... vid Salutorget... hmm, blir nog kvar här i stamstaden över natten... en sista krogrunda och fortsätter imorgon till Åbo... blir där en natt eller så fortsätter jag direkt till skärgårdskommunen Korpo där de har jazzfestival och dit min ene kusin har flyttat... hemresan till Sverige och Göteborg ska bli händelserik... börjar jobba på måndag kl 21.00... så det gäller att passa på och idag är det lönedag... som kung för en dag eller två skulle ju inte skada... ;-)








2005-07-30


... för 1½ timme sedan anlöpte jag Stockholm och nästan sex veckors semester i Finland är över... dagen ska jag tillbringa i den kungliga huvudstaden för att i kväll ta tåget till Göteborg, kommer att ha två dygn att vila upp mig innan det är dags att åter påbörja mitt nattjobb... det är en sliten man som är tillbaka i Sverige... men själsligen utvilad, nu lär jag orka med en ny höst och vinter... fast kommande långsemester vill jag tillbringa ute på kontinenten...











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0