Moment 2 har inletts.

Harri Blomberg vid en av Norsholms biskopsborgsruiner. Vecka 37 2010



Tegelugn i Lödöse.

 

En regnig natt i Göteborg, men dagen var riktig solig i Lödöse, där jag var på utgrävning, som leds av doktoranden Anna Ihr, vid en medeltida tegelugn, som eventuellt har använts vid glasmassaframställning. Medeltida glasslagg är det i alla fall gott om. Dominikanerna introducerade en massa nya tekniker när de etablerade sig på svenska orter som bl a Lödöse, Skänninge och Åbo under första hälften av 1200-talet. En av dessa var tegeltillverkning, dess före byggde man i trä eller sten i Sverige. Tidiga tegelbyggnader är exempelvis de tvenne dominikankonventen i Skänninge, Bjälboättens palats i Vadstena och Järstads kyrka (http://sv.wikipedia.org/wiki/Järstads_kyrka). Det var en av orsakerna till att få delta en dag i ”Projekt Glashyttan” som hon driver, men en annan orsak är ju som namnet säger själva glasmassaframställningen av s k pottaskaglas. Jag skrev ett masterexamensarbete i ämnet etnologi 2009, som handlade om Rejmyre med sitt glasbruk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Reijmyre_glasbruk), så därför är ju denna medeltida glasframställning mycket intressant, då man av kutym brukar säga att glasbruken inte kom till Sverige först med Nya tiden. I tisdags inleddes ett nytt moment i mitt mastersprogram, som heter "Uppdragsarkeologi i praktiken". Detta ska ge en inblick i uppdragsarkeologisk fältpraktik, med ett större antal föreläsare från den uppdragsarkeologiska miljön som berättar om egna erfarenheter. Min examinationsuppgift blir denna gång en enskild övning i att skriva ett imaginärt anbud för en slutundersökning, enligt kravspecifikationer och en existerande förundersökningsplan från fastigheten Mästaren på Kvarnholmen i Kalmar. Vår första föreläsare var Marianne Lönn från RAÄ UV-väst som i sin två lektioners föreläsning diskuterade förhållandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. Med mig från föreläsningen fick jag av henne en artikel i Viking 2009 – Norsk Arkeologisk Selskap, där hon med ett arkeologiskt fynd med täljstensmagrad keramik från Skee i norra Bohuslän omkullkastar tidigare sanningar om en viss typ av spannformade kärl, intressanta resonemang som jag ska fördjupa mig i vid tillfälle. På fredag åker jag åter till Östergötland, men denna gång kommer jag tillbaka till Västkusten redan på söndag, för att på måndag kunna delta ännu en dag i den spännande utgrävningen i Lödöse. En kommande vecka som även innehåller ytterligare en föreläsning i APT-programmet och en Danmarksresa. Ifall jag har det så trevligt, gör det inget om det blir en regnig höst.



Harri Blomberg vid en hyttutgrävning i Lödöse.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0