Östgötaresan.

Harri Blomberg vid Reva gravfält i Törnevalla. Vecka 27 2011



Harri Blomberg på Bobergets fornborg i Östra Stenby sn.

Vilken östgötaresa. Det blev ganska exakt en vecka i Östergötland och jag har varit ute med Malin Hansson från Tingstad, så gott som varje dag, ända fram till skymningen. Fornborgar till kastaler, slottsruiner, kyrkor, gruvor, gravfält, runstenar, hällristningar och resta stenar åt Frej. Färjor över Bråviken och Slätbaken och öppet hav vid Arkösund.


Harri Blomberg besöker Rödstenen vid Grebo.
 

Fika och middag på många ställen, men mest minnesrikt var nog kaffestunden hemma hos frun på Rönö kungsgård, som visade resterna av det forna slottet och fantastiska 200 år gamla tapeter. Vikingaskepp seglandes vid sjön Roxens utlopp i Motala ström och Göta kanal och beskådande av 3 älgar, 1 räv, 1 orm och 1 igelkott.


Harri Blomberg i salen på Rönö kungsgård.
 

I Kortedala är mitt nyrenoverade badrum färdigt, det känns som att bo på hotell. Hantverkarna har gjort ett jättefint jobb och det känns skönt att åter få ett borrfritt liv. Min återkomst till Göteborg blir dock kortvarig, ska med 09.07-tåget via Växjö till Hultsfreds kommun, där jag ska vara till början av nästa vecka. Skissblock och Frands Herschends alster om hallbyggnader från yngre järnåldern medföljer, vilka lär göra sig påmint i kommande veckas blogg.

Harri Blomberg beskådar medeltida tegel från Å kyrkoruin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0