Första seminariet är över.

Harri Blomberg vid Bråborgs slottsruin, intill Bråviken på Vikbolandet i Norrköpings kommun.Vecka 36 2010


 


Arkeologen Birger Nerman studerade här i början av 1900-talet. Av de jämnåriga klasskamraterna från läroverket i Norrköping blev Nils Åberg den förste arkeologiprofessorn vid Stockholms högskola 1940-1953, och Sigurd Erixon innehade professuren i folklivsforskning vid Nordiska museet och Stockholms högskola. Tvillingbrodern Einar Nerman kom att verka som tecknare och konstnär. Hans mest kända och spridda skapelse är etiketten Solstickan på tändsticksaskar. Modell till den figuren var Einar Nermans son Tom.


Efter hemkomst från Östergötland, har jag denna vecka fått ta del av en intressant föreläsning med Per Cornell och tillsammans med en kursare, arbetat med flera arkeologiska rapporter, som vi har detaljstuderat noga. De som presenterades i detalj var: 

  • SAU (Societas Archaeologica Upsaliensis) rapport 2004:2; Lyttersta 2. En stenålderslokal i västra Vingåker. (FU - Förundersökning)
  • UV Väst rapport 2010:3; Västra Balltorp (FU)
  • UV Öst rapport 2009:50; Ett flatmarksgravfält från yngre bronsålder och äldre järnålder på Vikbolandet. (SAU - Särskild arkeologisk undersökning)
  • Bohusläns museum rapport 2009:23; Nästan som en domarring. En stensättning inom gravfältet Tanum 546. (SU - Slutundersökning)


Men dessutom inbakades två särskilda utredningar, som hade föregått förundersökningarna, samt en undersökning av en stockbåt från andra hälften av 1000-talet, funnen vid Lyttersta i sjön Tisnaren 2005. Till Tisnaren lär jag återkomma senare under programmets gång, då jag funderar på att göra mitt masterexamensarbete om denna vackra sjö vid gränsen mellan Östergötland och Sörmland. En fyrsidig text, powerpoint och presentation blev det inför klassen i fredags. Seminariet kring olika arkeologiska rapporters inneboende struktur var givande. Vi drog rejält ut på tiden. Jag var ganska trött efteråt och tyckte att det var skönt att avrunda skolveckan på Dirty Records/Café Santo Domingo på Andra långgatan under fredagskvällen. Där jag lyssnade på skön svensk folkmusik med Roger Hallgren på fiol och Andreas Hjalmarsson på gitarr, vilka presenterade musiktolkningar av Näckens strängar i form av Projekt Nicor. Musiken varvades med berättelser som kompletterade och gav ny färg åt de ofta fragmentariska bilder vi har av Näcken. En timme var precis lagom för att slappna av efter en hektisk vecka. Ett smakprov av vad jag fick höra ges på http://www.myspace.com/projektnicor/music/songs/n-ckens-polska-v-sterg-tland-66071637?ap=1 , där Näckens polska (Västergötland) spelas.

I veckan som kommer ska jag åter till Östergötland, men dess före ska jag arbeta vidare med mina finländska fästningsfångar på 1700-talet, samt inleda andra momentet i APT-programmet och delta en dag på en arkeologisk utgrävning i Lödöse.

Norrköping, en septemberdag 2010.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0